Varför SMS inte kommer dö
Tidigare har man trott att det ska inträffa en minskning av sms-användandet till förmån för den nya typen IP-baserade meddelandeprogram så som WhatsApp. Dock fortsätter SMS att växa mellan företag och konsumenter med en tvåsiffrig tillväxt.
I år fyller SMS 26 år och det har antytts genom ett antal artiklar att det finns en förestående död till förmån för nyare former av mobila meddelandetjänster. Speciellt om man ska ta hänsyn till att användare mellan 14 år och 18 år skickar 60 textmeddelanden i genomsnitt per dag.
I själva verket, när den generationen börjar utveckla köpkraft, kommer SMS-meddelanden att vara ett viktigt sätt för varumärken att nå dem.
Så vad händer egentligen?
-Tittar man på P2P transaktioner har tillväxten av IP-baserade meddelandeprogram som t ex WhatsApp definitivt minskat mobiloperatörernas intäkter. Eftersom meddelanden skickas via appar som använder sig av internet förlorar operatörerna intäkter från SMS-meddelanden som annars skulle ha skickats.
Framgången till att ovanstående generation oftast har fri tillgång till internet och inte sällan betalar per skickade sms resulterar till användandet av IP-baserade meddelandeprogram. Och där har vi också anledningen till dess spridning, med olika regionala och plattformsspecifika favoriter. Där t ex iMessage är en av många.
Nackdelen med IP-baserade meddelandeprogram är att dem inte är kompatibla med varandra eller andra protokoll. Det hela fungerar just nu så länge antalet kompisar använder samma meddelandeprogram. Läs mer om vårt inlägg där vi förklarar RCS lite mer och hur RCS kan komma att hjälpa din kundklubb via en ny typ av sms-tjänst.
Med det sistnämnda i bakhuvudet; vad händer om du är ett företag som vill kunna kommunicera till dina kunder med hjälp av mobila meddelanden? Vilken app ska du använda? Hur fungerar det? Vad kostar det? Vad får man göra och inte göra?
Det finns en uppsjö av varianter, alla med samma slutsats; det ger huvudvärk och en oklar framtid. Den stora nackdelen som i dag finns för IP-baserade meddelandetjänster är att som företag måste du vänta på att kunden ska starta dialogen, för att kunna skicka.
Det är här SMS råstyrka kommer in: SMS fungerar på över 6 miljarder mobila enheter över hela världen, dygnets alla timmar. Ingen annan teknik kan idag konkurrera med just SMS. I en värld där företag kommunicerar med sina kunder är SMS i dag absolut levande och det blomstrar. SMS är den kanal som på nästan alla sätt har bäst ROI. Din kundklubb kommer utan överdrift kunna dra nytta av sms-tjänster många gånger om.
Siffrorna talar sitt tydliga språk: vi ser en 30% ökning i SMS-volymer i stora delar av Europa, Mellanöstern och Afrika. Då har vi inte tagit hänsyn till Asien, där ökningen är tresiffrig.
Över 90% av alla SMS läses inom 3 minuter efter mottagandet. Vare sig vi vill eller inte. Och mängden spam är relativt låg på grund av mer avancerade spam-skydd, företag väljer i större utsträckning att anlita seriösa och beprövade aktörer samt hårdare lagstiftning. SMS har t ex mindre spam än e-post.
Juniper Research säger att ”SMS will continue to dominate the mobile messaging market for the next five years in terms of traffic: this type of messaging is well-established in the mobile market, with near ubiquity of availability on mobile handsets and high levels of adoption.”
Summerat kan vi säga att kommunikationen mellan företag och deras kunder kommer att växa. Det beror inte på att företag vind för våg skickar SMS till sina kunder, utan forskning visar att 66% av konsumenterna vill få erbjudanden från varumärken de litar på till sina mobila enheter. Just nu är det dock bara ca 23% av konsumenterna som faktiskt får erbjudanden till sin mobil via SMS.
Kort om oss; Vi har varit sms-aggregatör i snart 10 år och med några av nordens största varumärken i ryggen levererar vi uteslutande proaktiva kvalitetstjänster. Med direktanslutningar till operatörer.