Den oerhört populära dagen på året är snart här. Är du redo för anstormningen den 26 november och har du dem rätta verktygen för att nå ut till dina kunder i djungeln av andras erbjudanden?
Black Friday är numera den starkaste dagen för e-handel i Sverige. Omsättningen och antalet transaktioner ökade med mer än 60%.
Under Black Friday 2015 rapporterar prisjämförelsetjänsten Prisjakt 381% ökning mot en genomsnittlig fredag i november.Var ute i tid! Bäst är, som med det mesta när det kommer till en lyckad planering, att vara ute i god tid. Ta omgående kontakt med våra experter here för att få den hjälp du behöver för en lyckad kampanj!
Vi vill så klart tipsa om att just använda sms som ett oerhört bra sätt att penetrera massan av erbjudanden som alla människor kommer erhålla.
Visste du att…
- Upp till 97% av mottagarna öppnar och läser ditt sms-utskick inom 3 minuter?
- Upp till 73% av mottagarna genomför ett köp i samband med ett sms-utskick?
- snittet för ökad försäljning är 22% den dagen ett sms-utskick går ut?
Siffrorna talar sitt tydliga språk och du har snart inte tid att fundera längre. Den 26 november inträffar Black Friday!
För att lyckas med din kampanj behöver du fundera på följande:
- Förbered! Tiden innan Black Friday börjar springa i väg. Det är oerhört viktigt att snarast kommunicera ut till alla dina kunder vad ni har tänkt. Framförhållning är alltså A och O. Anpassa dina erbjudanden beroende på medium och mottagare. Håll det kort och koncist.
- Attrahera nya kunder! Via våra tilläggstjänster kan ni med låg kostnad och med lätthet nå nya kunder. Prata med oss så försöker vi hitta lösningar till just er!
- Specialerbjudanden till befintliga kunder! Glöm inte att höja era befintliga kunder, få dem att känna sig speciella. Skicka t ex ut rabattkoder till befintliga kunder så att du kan vara säker på att de väljer just dig under den här speciella tiden.
- Bjud på gratisvaror! På det sättet uppmuntrar du kunder vars summor ligger i närheten av pristaket att handla lite mer. Om en kund får valet att köpa A för 499kr eller köpa A och B samt få C gratis kommer du högst troligen sälja mer. Det kan i många fall hjälpa att sälja A + en gratis vara.
- Gratis frakt! Ett väldigt enkelt knep att få över kunder att köpa från just dig är att erbjuda kunden gratis frakt. Detta är speciellt viktigt för att inte förlora även köpen som är mindre och där frakt upplevs för dyrt. Genom att bjuda på frakten kan du i stället slippa sänka priset på billigare varor.
- Uppdatera era register! Varför skicka erbjudanden till personer som aldrig erhåller ditt erbjudande? Med Registervård kan du utan större problem se till att du har de absolut senaste kontaktvägarna till din kund.
- Kapacitet! Se till att ni har extra mycket kapacitet på t ex er e-handelsplattform. Vi har på gott och ont varit med om att våra kunders infrastruktur inte klarat av anstormningen av personer som vill nyttja erbjudandet du skickar ut. Se över detaljer och ha en förmåga att snabbt skala upp och ner er verksamhet.
- Bemanning! Precis som ovan vad gäller kapacitet behövs också den personliga kapaciteten höjas för att kunna hantera alla frågeställningar och beställningar. Fler händer behövs för att kunna hantera en av årets största försäljningsdagar.
- Förtydliga er design! Gör det superklart att ni är på Black Friday (och Cybermonday och Singel day) händelsen genom att göra om er design. Promota er, produkterna och erbjudanden i t ex svart och bjud in för ett optimal Black Friday upplevelse.
Vi har alla verktyg för att få nya kunder, underhålla befintliga och för att göra rätt ekonomiska beslut.
Behöver du hjälp med din kampanj, beställa tilläggstjänster eller bara bolla idéer? Ring 010-160 50 40 eller e-posta sale@vhdmedia.se.
Boka ett digitalt möte med en expert: www.vhdmedia.se/boka-mote.
Läs mer om våra tjänster: www.vhdmedia.se/tjanster.
Vi på VHD önskar dig all lycka till och hoppas ni får en lyckad Black Friday!
#blackfriday #smsgateway #ehandel #sms #registervård #front #smstjänst #kundklubb #retail #lojalitetsprogram #omni #omnichannel #skickasms #smstjänst #registerkontroll #kapacitet #kund #kunder #26november